Countrylivingintheciity

Dags att gå?

Publicerad 2015-01-08 09:20:00 i Allmänt,

 
 
 
Jag fick ett mail som berörde mej mycket. Det var från en kvinna som frågade mej hur man vet när man ska bryta upp. Jag är ju ingen relationsexpert men jag har ju egna erfarenheter och jag tänkte dela med mej hur jag tänker.
Det var dock ingen mer utförlig beskrivning om vad problemet var när det gällde hennes förhållande så mina svar blir inte så djupgående. Men såhär tänker jag:
 
Förhållanden går upp och ner men steg ett är att erkänna att man har ett problem. Att ständigt skylla på allt annat än att man kört fast är bara att lura sig själv.
Steg två; sök hjälp. Gäller det bråk om pengar, barnen eller annat som rör hemmet eller relationen så gå i familjerådgivning och verkligen kämpa för att få det att fungera. Gäller det depression eller kanske problem med jobbet eller andra relationer så kanske bara den ene partnern som ska söka hjälp. Att man dock söker hjälp är något man måste göra. En djupgående kris går inte över av sig själv och låta andra lida för ens dåliga humör och apati är inte rättvist.
 
Men hur är det då? Om bråken blivit för många och den ene vägrar att söka hjälp. Ja då finns det tyvärr ingen annan lösning att bryta. Om man sedan ger sitt förhållande en chans sen när allt lugnat ner sig, eller två, säger jag inget om, men ingen mår bra av att vara i ett osäkert förhållande som hela tiden tar slut. Då gäller det att åtminstonde en person kan vara vuxen och säga att det inte går mer. Hur svårt det än kan vara.
 
Enligt min erfarenhet så brukar det tyvärr bli ett uppvaknande för ens partner först efter man själv lämnat. Det brukar kännas väldigt bittert och frågor som; varför kunde du inte sett hur bra du hade det förut och ilska och frustration kan då gå ut över den man lämnar. Tyvärr är det inte hälsosamt utan något man får bearbeta med kanske en kurator eller en nära vän. Inget löser sig över att vara bittrer över det man önskar ha kunnat varit. Tyvärr så har oftast känslorna dött av vid det laget att en återförening ändå inte skulle fungera. Du kanske är den som lämnat och gått vidare mentalt i sitt liv. Hur är det då för den som blivit lämnad. Ja tyvärr visar forskning att män har oerhört svårt för att bli lämnade. De har inte samma sätt att lösa sorg på som kvinnor och kan istället bli hotfulla, hämndlysna och aggressiva. Vad finns det att säga till dem? Ja att säga att de bara förstör för sig själva genom att leka med tanken att ingen annan ska få henne om inte jag får henne, kan leda till både polisanmälan och ett förlorat jobb. Tillslut även förlorade vänner eftersom inte många orkar vara vän med någon som ständigt är bitter. Att ha tankar som varför gjorde jag inget förut är inte heller något som hjälper någon. Ibland blir livet inte som man tänkt och hur svårt det än är så finns där en läxa man kan ta med sig in i nästa förhållande. 
 
Något som kan vara svårt att veta är just frågan jag fick NÄR är det dags att gå. Alla tänk om; det blir bättre alla tänk om; det finns ingen där ute för mig. Sluta upp med de där negativa tankarna. Har det gått månader eller år och det blir inte bättre så kommer det inte att bli bättre nu heller. Och du hittade någon förut. Du kan ju hitta någon igen.
 
Iband är man dock så förvirrad i sitt förhållande att man kanske kan reda ut tankarna genom att skriva. Jag brukade skriva upp alla partnerns goda sidor på ett papper. Sedan alla dåliga sidor på ett annat papper och sedan brukade jag skriva upp vad jag ville ha i ett förhållande. Det blir liksom lättare att se om man är nära sitt mål när man har det uppskrivet framför sig. Och tyvärr kan det även vara väldigt smärtsamt att se hur långt ifrån man kan vara det man verkligen vill. Då gäller det att man svara ärligt på frågan; varför har jag inte lämnat?
Sök stöd, för en separtion är aldrig lätt. Någon blir alltid ledsen och en del kan bli väldigt deprimerade. Men jag har märkt att med ett stort nät av vänner eller familj kan minska sorgen man går igenom.
 
Det här ämnet är för stort och komplext för att jag ska kunna skriva bara ett enda inlägg så jag avslutar här och skriver ett nytt inlägg som kommer från Expressen med direkta frågor som du själv kan svara på för att se om du kanske är den som borde gå vidare.
 
 
 
Kram till er alla! Och kom ihåg. DU förtjänar kärlek!

Kommentarer

Postat av: Paula´s Blogg

Publicerad 2015-01-08 10:58:06

Bra skrivet..här blir det mest tjafs om ungdomarnas skjutsande o så lite ekonomin också. Fast det reder vi ut :)
Mycket här ja..så är det att vara en 3 barnsmamma, trots att barnen är ganska stora redan. Äldsta är hemma till söndag ...
Ha en bra fortsättning!

Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Den här bloggen handlar om mitt liv på landet och mitt jobb i huvudstaden. Följ med mej i mina motgångar och medgångar men glöm inte att hålla god ton. I den här bloggen stöttar vi varandra så inget trollande, tack ;) Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela