Countrylivingintheciity

Tiggeriet -en het potatis

Publicerad 2014-04-11 10:56:45 i Allmänt,


Idag tänkte jag tala om tiggandet som ökat på våra gator i Stockholm. Det skulle vara jättebra om ni också kommenterade för det här är något jag gärna skulle vilja höra vad ni tycker om.
 
Jag tycker det är tråkigt att vi har tiggare på våra gator. Men som vissa skriver i tidningarna ska vi förbjuda fattigdom? Det är ju inte möjligt.
Nej det är det inte. Bara för att man förbjuder något så försvinner det inte.
 
Sedan säger några ja men det ser så fult ut när unga människor sitter på marken utan att göra något. Ja men de får inte arbeta i Sverige utan arbetstillstånd. De skulle säkert kunna konkurrera ut oss när det gäller priser för att det finns nog många av dessa människor som är desperata. Jag har själv tänkt att det skulle vara lättare att ge om de skulle sälja något. När jag reste i Latinamerika som ung och utan pengar så bakade jag olika saker som jag sedan sålde. Men här har vi ju livsmedelslagar. Man kan inte sätta sig och sälja utan tillstånd. Och var skulle de tillaga det som de skulle sälja? Sedan tänkte jag om man kanske kunde lätta lite på reglerna och tillåta gatuförsäljning för dem att de får sälja andra saker som inte har med livsmedel att göra. Men skulle det då bli en marknad med saker som är köpta på svarta marknaden eller piratkopierade saker?
 
Hur som helst så upprörs jag över att människor sitter och tigger. När det kommer någon gammal människa som ser ut att ha det svårt så ger jag pengar. Annars bjuder jag mest bara på korv eller en kaffe. Jag har även läst att pengarna som vi ger gör nytta i ett land där de oftast inte får jobb pga. diskriminering. Och att de måste ju få en chans att försörja sina familjer. Detta har jag läst en artikelserie i DN om som verkade seriös och det tror jag på.
 
Jag tror även att det inte är organiserat. Jag tror som jag också läst att det är familjer som reser hit och grannar, oftast från samma område, som kommer och ser detta som sitt jobb.
 
Det som dock upprör mej är när man hör om att de har stora familjer med många barn eller som nu förra veckan reser hit och är gravida och föder barnen här utan att kunna ge barnet vård eller ens kunna ha tak över huvudet.
Det är hemskt att de har sina barn hemma hos släktingar och splittrar familjer på detta sätt men vad skulle du göra om du var i deras situation?
 
 

Kommentarer

Postat av: Freja

Publicerad 2014-04-11 19:08:54

Självklart skulle jag helst se att fattigdom inte fanns, men nu när den finns så ger jag pengar till alla tiggare jag stöter på, förutsatt att jg har pengar på mig. jag har skrivit några inlägg om det, http://frejareddevil.wordpress.com/2013/01/22/freja-och-tiggare/ och http://frejareddevil.wordpress.com/2014/04/07/nodvandigt-med-marcoeffekten/
Jag tror inte på att de skulle vara organiserade, däremot ser jag det som självklart att de, precis som andra grupper i samhället, hjälper och stöttar varandra. Jag ser det dessutom som en ren affärstransaktion. Jag har pengar, de behöver pengar, jag väljer själv att ge dem pengar. Vad de sen gör med pengarna är upp till dem, det har jag inte med att göra, lika lite som jag tycker jag ska kunna säga till en butiksägare vad hen ska göra med sin förtjänst. Däremot skulle jag aldrig ge mat, dryck eller kläder om det inte var så att de uttryckligen bad om det.

Postat av: Eva

Publicerad 2014-04-12 08:34:32

God morgon...nej jag ger inte pengar till dessa, det finns en massa i stan här oxå oh dom både röker o har märkes skor o kläder...detta är oxå en verksamhet som drar in enormt med pengar har varit mkt prat om det här i min stad. Folk åker till Sverige för att tigga men dom som ger får ju göra det, jag kommer aldrig att ge dom. Jag ger till andra verksamheter där uteliggare bla går dit & får mat o dryck.

Men vi tycker olika och tur är det ju :) ha en skön dag kram

Postat av: Marre

Publicerad 2014-04-12 12:20:47

I "min" stad finns det också tiggare men frågan är hur många av dem som verkligen ÄR fattiga på riktigt. Fattigdomen har ett ansikte och många av dem har inte det ansiktet alls. Så nej, jag ger inte pengar till tiggare.

Postat av: Therese

Publicerad 2014-04-12 19:37:45

Nä inte en jäkla krona. Här sitter de också och pratar i mobil och röker! Om de nu ska skicka hem pengar så rök då inte upp dem. Går inte på det där att man måste röka för att man har det fattigt och mår dåligt etc..

Postat av: Charlotte

Publicerad 2014-04-13 13:18:19

En väldigt svår fråga som jag många ggr funderat över... Ibland ger jag och ibland inte. Köper faktum-tidningen ibland och skänker pengar till organisationer. Jag skulle vilja ge mer till människorna på gatan men det känns dels så lite med några få kronor då de behöver ner hjälp än så..och ibland är jag osäker på om det är organiserat el inte..
Det behöver dras i trådarna nån annanstans, men vem lyssnar??
Bra att du tar upp frågan!!
Kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Den här bloggen handlar om mitt liv på landet och mitt jobb i huvudstaden. Följ med mej i mina motgångar och medgångar men glöm inte att hålla god ton. I den här bloggen stöttar vi varandra så inget trollande, tack ;) Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela